29/04/2014 Yangshuo

Tussen de uit de aarde omhoog gedrukte steenpuisten

rain 20 °C

Na de middag aangekomen, hier overnachten we drie maal. Mooie kamer, goede douche, WiFi op de kamer. Kunnen we eindelijk ons verslag verder afwerken. Vooral de goede badkamer heeft ons deugd gedaan.
Yangshuo, weliswaar zeer toeristisch, dit is een prachtig gelegen stad: te midden van de spectaculaire Karst heuvels. Deze avond zijn we naar het openlucht spektakel “IMPRESSION” van Sanjie Liu gaan kijken. Sanjie Liu heeft ook de openingsceremonie van de olympische spelen in Beijing geproduceerd. Het spektakel dat we te zien gekregen hebben kan ik niet met woorden beschrijven, het was buitengewoon. 700 acteurs, een prachtig decor: een groot meer omgeven door Karst heuvels die onafhankelijk verlicht werden. Het spektakel speelde zich af op het meer en het waren vooral de lichteffecten die indruk maakten.

Verslag van Chris:
29/4 Ping An - Yangshou. Gisterenavond hadden we afgesproken dat we bij goed weer de zonsopgang gingen bewonderen en hadden dus de wekker om 5u30 gezet! Maar het liep anders dan verwacht. Om 5u30 was zelfs de top van de berg niet meer zichtbaar en bovendien regende het. We zijn dus maar blijven liggen en rond 8 uur opgestaan. Na een stevig ontbijt, spek met eieren, zij we in de regen de vele trapjes afgedaald tot op de plaats waar de bus ons opwachtte. Ondanks het gebrek aan comfort was het de leukste en mooiste plaats waar we tot nog toe overnacht hebben. Het hotel was helemaal opgetrokken in hout en deed denken aan een Oostenrijkse chalet. Onderweg heel de tijd regen gehad. Rond 14u30 aangekomen in Yangshou waar het nog altijd regende. Na een frisse douche en een wasje lekker gaan eten met Jane en Frank. We nemen meestal vier gerechtjes en gebakken rijst. De vis is hier heel lekker. Het is zoetwatervis oa karper of katvis, meestal gestoofd met groenten. Verder hadden rundvlees met paprika, bamboescheuten en champignons en kipsaté met pindasaus. s'avonds naar de prachtige show "Impression" gaan kijken. Een show gemaakt door Zhang Yimou, de man die de openingsceremonie van de Olympische spelen van 2004 in Beijing heeft gemaakt. De show waar 600 acteurs, zangers en dansers aan deel namen vertelde het verhaal van het platte land en de visvangst en werd weergegeven in vier "Impressions" The Red, Green, Golden, Blue and Silver. Zij vertelde elk het verhaal over de visvangst, het dorpsleven, de oogst enz.. Dit alles in openlucht met als omkadering het mooie Karstgebergte.

Geplaatst door Jan Van Acker 1:29 Gearchiveerd in China Tagged yangshuo Reacties (1)

28/04/2014 Guillin

Aankomst na treinrit van 24u in Coupé tussen Chinezen van allerlei slag

overcast 20 °C

Ping'An

In het station van Guillin werden we opgepikt door een busje dat ons naar Ping An brengt. Een bergdorpje waar je moet betalen om er als toerist in te geraken. We zitten nu in een hotelletje hoog in het Karst gebergte. Het laatste gedeelte van de weg hebben we te voet moeten afleggen. Rondom ons zijn de silhouetten van de typische bergketens te zien, dichterbij de terrasvormige hellingen. Het weer is vrij warm maar mistig (we zitten op een hoogte van 1900m)
Een wandeling langs steile paadjes met mooie uitzichten op de terrasvormig aangelegde hellingen: elk gezin krijgt minimum 200m2 om te bewerken met een minimum aan te betalen tax (in vergelijking met de periode van voor de culturele revolutie). Voor elk bijkomend gezinslid wordt bijkomende landbouwgrond bekomen. Het valt ook op dat men hier in ons primitief hotelletje tamelijk goed Engels spreekt volgens Chris haar reisgids hanteert men hier eerder het Latijns schrift dan het Chinees. En inderdaad, nu ze dat zegt, alles is hier leesbaar.
Met onze hygiëne is het triestig gesteld. Na 24u trein nodigt onze huidige slaapplaats helaas niet uit om te douchen, ik bespaar u de details.We stellen dat maar uit tot de volgende slaapplaats. Op die manier worden we natuurlijk elke dag wat meer Chinees.
We kruipen nu in bed, het is hier kil, vochtig. De muren zijn van hout gemaakt, we horen onze buren langs alle kanten. Tijdens ons avondmaaltijd is de elektriciteit uitgevallen waardoor we gezellig bij kaarslicht gegeten hebben. Morgen staan we misschien om 5:30 op om naar de zonsopgang te gaan kijken maar of daar veel van zal komen betwijfel ik. We zijn nogal moe en het weer zit niet mee. We zien wel.

Verslag van Chris:
27/4 met de trein van Kunming naar Guilin. Om 9u45 de slaaptrein genomen. Reizen met de trein is altijd een drukke bedoening. Er zijn families die zoveel bagage bij zich hebben in zakken en balen die ze op hun rug dragen dat het wel landverhuizers lijken. De volgende dag om 8u30
aangekomen in Guilin.

28/4 Guilin - Ping An. Ping An is een dorpje hoog in de bergen omringd door rijstterrassen. Onze Chinese gids stond ons op te wachten aan het station en we reden met de bus naar een plek ergens in de bergen waar we overstapte in een kleinere bus. We moesten onze bagage in de grote bus achterlaten en enkel het nodige voor één nacht in een rugzak steken. De rit vandaar naar Ping An was zeer bochtig en stijl. De laatste 2km moesten we te voet afleggen. Omdat het dorpje op de bergflanken gebouwd is kunnen er geen auto's of ander gemotoriseerd vervoer komen. Er zijn wel dragers die je in een draagstoel naar boven willen brengen. Twee dragers een van voor en een van achter met daartussen een bamboe ligstoel. Na de lunch, op het terras met uitzicht op de bergen, zijn we door de rijstterrassen naar 2 uitkijkposten geklommen. Het uitzicht was prachtig. We logeren in een oud houten hotel met een minimum aan comfort. Tijdens het avondeten viel in heel het dorp de stroom uit. We hebben dan maar verder gegeten bij kaarslicht. Na een uurtje was de panne hersteld zodat we niet met een kaarspannetje naar ons bed moesten.
In Ping An was het de eerste keer dat de mensen van het hotel een beetje engels verstonden en zelfs een beetje Engels spraken. Later las ik in mijn China gids dat de mensen van deze streek tot de Zhuanggemeenschap behoren. Zij hebben een eigen taal en gebruiken het Romeinse schrift in plaats van Chinese karakters. Door het Romeinse schrift dat zij gebruiken is Engels leren voor hen waarschijnlijk gemakkelijker dat voor de andere chinezen.

Geplaatst door Jan Van Acker 22:45 Gearchiveerd in China Tagged china guilin Reacties (2)

26/04/2014 Kunming

Kunming weer een Mega Chinese stad

overcast 20 °C

26/4 Dali - Kunming. Lange busreis naar het Stenen Woud in Kumning. De Kalksteenzuilen van het stenen woud zijn een natuurwonder en zijn de populairste bezienswaardigheid van de provincie Yunnan. De grillige rotsformatie zouden gevormd zijn tijdens de Perm, 270 miljoen jaar geleden. De kalkafzetting op de zeebodem werd, na het droogvallen van de zee, door de eroderende werking van wind en regen in grillige vormen geslepen. Sommige zijn wel 30 meter hoog. Daarna op zoek naar een restaurantje in het heel drukke Kunming. De Hot Pot was weer heerlijk. Visbouillon, waar een hele vis in lag te sudderen, visballetjes, champignons, pikante groenten witte kool en wortelen overgoten met een pikant pepersausje. Springrols en varkensblokjes. Als laatste hebben we de vis gegeten die ondertussen gaargekookt was. Op een overdekt marktje wat fruit en broodjes gekocht voor de lange treinreis van volgende dag. De temperatuur in Kunming is zoals bij ons bij een zwoele zomeravond. Het verkeer is er zeer hectisch en de voetpaden overvol in de miljoenenstad Kunming.
Onze reis bevindt zich weer in een chaotische fase waarin we van het ene vervoermiddel in het andere kruipen en nauwelijks de tijd hebben om op adem te komen. Aan de kwaliteit van onze Blogs zal dat wel af te leiden zijn.

Geplaatst door Jan Van Acker 2:51 Gearchiveerd in China Tagged kunming Reacties (0)

23/04/2014 Lijang

Een fietstochtje in de buurt van Lijang

23/4 Lijiang. Fietstocht naar Baisha. Een klein dorpje op 10 km ten noorden van Lijiang in de richting van de besneeuwde Jadedraaksneeuwberg. Het dorpje wordt bewoond door het Naxi volk. Zij leven van de landbouw en hebben enkele koeien. Van het glorieuze verleden van het Naxirijk resten nog slechts twee tempels. De best bewaarde tempel bevat een goed bewaarde 14de-eewse muurschilderingen. Alhoewel onze schilderijen van de 14de eeuw er beter uitzien maar die zijn dan ook op hout of doek geschilderd. Het was een relaxd fietstochtje. De zon was weer van de partij, het werd bij momenten wel heel warm. s Avonds lekkere karper gaan eten in de oude stad.

Geplaatst door Jan Van Acker 2:37 Gearchiveerd in China Tagged lijang Reacties (1)

22/04/2014 Van Zhongdian naar Lijang

Naar lagere oorden

22/4 Zhongdian - Lijiang. De busreis van 4 uren door de bergen naar Lijiang was wondermooi. We reden over verschillende bergpassen met veel besneeuwde bergen. Bij het afdalen van een van de passen kwamen we veel fietsers tegen. Blijkbaar is die bergpas een zeer gegeerde fietsroute. In Lijiang kwamen we in een compleet andere wereld. Een ander soort huizen en een andere bevolkingsgroep. De Naxi. Alhoewel zij afstammen van de Tibetaanse nomaden is hun klederdracht veel kleurrijker. In 1996 is er een zware aardbeving geweest in Lijiang. Er waren 300 doden en er was veel schade aan de gebouwen. Tijdens de heropbouw werd er een vliegveld aangelegd en ook moderne hotels gebouwd. De oude stad met zijn vele kanaaltjes en bruggetjes staat op de Wereldlijst van de Unesco. Na de middag zijn we de oude stad gaan bezoeken Er zijn ontelbare winkeltjes, soevenierkraampjes en eetkraampjes. Bij een eetkraampje lagen wormen, sprinkhanen en schorpioenen. We hebben daar voor het eerst gebakken sprinkhanen gegeten. Het smaakte een beetje naar nootjes. Volgende keer proberen we schorpioen. Er was ook een vlees en groentemarkt. Veel specerijen, levende kippen, geslachte schapen en varkens die met kop en ingewanden zomaar op de toog liggen. Bij de levende kippen was de stank niet te harden, bij de specerijen rook het heerlijk. De temperatuur is hier zalig! De eerste keer sinds ons vertrek dat we in korte mouwen hebben rondgelopen

Geplaatst door Jan Van Acker 2:30 Gearchiveerd in China Tagged china lijang Reacties (0)

(Berichten 6 - 10 uit 27) « Pagina 1 [2] 3 4 5 6 »