18/04/2014 Shigatse

Ta Shi Lhun Po Monastry

18/04/2014 19:15 We hebben zo juist elk twee pull overs en een jas aangedaan om ons naar de onverwarmde lobby ruimte (tevens restaurant) te kunnen begeven , alleen daar is WiFi Bereik. Zodra de zon weg is begint het buiten te vriezen maar er is geen Tibetaan die er aan denkt de verwarming aan te steken. Op onze kamer hebben ze uiteindelijk, door er lang naar te kijken,de verwarming-airco combinatie toch een beetje aan gang gekregen. De helft van ons gezelschap is flink verkouden. Onze kwalijke hoestbuien houden niet op. We vermoeden dat de slechte lucht van de voorbije week in combinatie met de hoogte nu,ons parten speelt. In dit hotel is bovendien geen lift, er wordt hier afgehijgd door jong en oud.

Verslag van Chris
18/4 Shigatse Het verkeer.
In China en Tibet zijn voetgangers van geen tel. Alhoewel er overal verbodstekens hangen "verboden te toeteren" wordt er bij elk inhaalmaneuver, die men zowel links als rechts uitvoert, getoeterd. Bij rood licht is het toegelaten om rechtsaf te slaan. Dat doet men dan ook zonder rekening te houden met de voetgangers die op dat ogenblik groen licht hebben, in tegendeel iedereen moet uit de weg. De dubbele doorlopende witte lijnen liggen er wel maar geen mens die daar naar kijkt. Er wordt veranderd van rijvak alsof er geen lijnen bestonden en iedereen moet uit de weg.
Het weer. Overdag 16 tot 18 graden 's nachts rond de -4 graden. In de zon is het best aangenaam in de schaduw is het toch wel fris. Tot nu toe hebben we, behalve 1 dag in Bejijng, al goed weer gehad. Toch is het in de hotels heel koud en moeten we de airco op warm zetten (als ze werkt). Er staat ook altijd een schrale wind die vanuit Mongolië blaast.
Iedereen is hier van kop tot teen ingeduffeld.
De hoogte. We verblijven in Shigate op een hoogte van 3900 m. We logeren op de 2 de verdieping zonder lift. Om naar ons kamer te gaan moeten we 4 keer 12 treden bestijgen en dat is me nog nooit in een keer gelukt. Bij trede 36 kom ik echt niet meer vooruit en sta ik te hijgen alsof ik een sprint van 200 meter gelopen heb. Gelukkig moesten we niet zelf onze begage naar boven dragen.
Shigate is de tweede grootste stad van Tibet. Voormiddag het indrukwekkende Tashilunpa klooster bezocht. Het klooster is gebouwd in 1447 en was vroeger de belangrijkste plaats in Tibet waar geestelijke en politieke leiders samenkwamen. Er leefden ooit 3000 monniken in het klooster nu nog en 600 tal. De berg achter het klooster hangt vol met gebedsvlaggetjes. In Lasa hebben we niet zoveel gebedsvlaggetjes gezien wat me wel verbaasde. s Middags een noedelsoep gegeten met Yakvlees. Het yakvlees ziet donkerrood en in het noedelgerecht smaakte het een beetje als ons soepvlees (boelie) met iets sterkere smaak, misschien omdat het yakvlees in de bouillon gekookt was. Was wel lekker. Vandaag was het bij momenten een fris lenteweertje.

Geplaatst door Jan Van Acker 4:05 Gearchiveerd in China Tagged china ta shi monastry po shigatse lhun Reacties (4)

17/04/2014 Met het busjes naar Shigatse

Door de vallei van de gelenrivier richting W

Deze rivier loopt tot in India (Brahmapoetra). Tijdens onze bustocht zien we hoe de beruchte spoorlijn verder westwaarts wordt aangelegd. Heel veel door tunnels. De riviervallei is begrensd door kale bruine geërodeerde bergmassieven waar niets op groeit. Hoe die Yaks hier aan eten geraken weet ik niet. Toch zie je soms (aangeplante ?) loofbomen, waarschijnlijk een wilgensoort. Vermits we toch niet zo ver van de Himalaya verwijderd zijn had ik gehoopt besneeuwde bergtoppen te zien maar dat is tot toch niet het geval.
Sergase is een klein stadje waar niet veel te zien is. Morgen gaan we alweer een klooster bezoeken, ik ben de tel al lang kwijt. Wel genoten van het panorama tijdens de 300km busreis.
In onze hotelkamer werkt de verwarming niet. Ze zijn eens komen kijken maar daar zal het wel bij blijven.

Verslag Chris:
17/4 Lhasa - Shigatse Busreis van 300 km van Lhasa naar Shigate dwars door het hooggebergte naar 3.900 m. Het desolate landschap doet denken aan de tv reportagens van Rudy Vrancks in Pakistan. De hoge bergen vertonen veel erosie en hebben een egale grijsbruine kleur. Desondanks er geen enkele begroeiing is zie je af en toe kudde dieren grazen vooral schapen. Op plaatsen waar het enigszins kan men heeft langs de autoweg toch wat bomen geplant. Vooral berken die nu hun prille blaadjes tonen. Onder een paar keren gestopt om foto's en een sanitaire te maken. Waarvan ik u de details maar bespaar. Bij een van de stops was een stel hun huisje aan de buitenkant aan het bezetten. De vrouw maakte de mortel en de man smeerde de specie tegen de muur. Ik stond er met volle interesse naar te kijken zeker toen de vrouw een theepot bovenhaalde en de man een chinees kommetje inschonk met een waterachtig melkwitte drank. Ik dacht dat het jakboterthee was. De vrouw kreeg mij in de gaten en wenkte naar me. Na enige aarzeling ben ik er toch naar toe gegaan en ze bood mij een kommetje aan. Na terug wat aarzelen dacht ik waarom niet. Het smaakte licht zuur met een licht sproedel gehalte. Ik dacht als dat jakboterthee is valt het jakboterthee wel mee. Na onze plaatselijke reisgids geraadpleegd te hebben bleek het zelfg gebrouwen bier te zijn gemaakt van gekookte gerst, gist en water.

Geplaatst door Jan Van Acker 2:41 Gearchiveerd in China Tagged sergase Reacties (0)

16/04/2014 Lhasa

Monniken debateren

a

Geplaatst door Jan Van Acker 2:39 Gearchiveerd in China Tagged lhasa Reacties (0)

15/04/2014 Lhasa

15/4 Bezoek aan het Potalapaleis. Het paleis ligt op het hoogste punt van Lhasa en telt 13 verdiepingen en meer dan 1000 kamers. Het vormde ooit de residentie van de Tibet leiders de Dalai Lama. Nu de huidige Dalai Lama in 1959 naar India is gevlucht is het een enorm musem dat herinnert aan de rijke en zeer vrome religiueuze cultuur van Tibet. Om het museum te bezoeken moesten er vierhonderd treden beklommen worden. Gezien de grote hoogte ging dat zeer langzaam. Na de middag hebben we de zomerstuin van de Daila Lama bezocht. Grote tuin met veel tempels. Al van 's morgens lopen voorbij ons hotel vele pelgrims voorbij. De meeste in hun specifieke klederdracht. Met een bidmolentje en een soort telsnoer in hun hand lopen ze te mediteren. Rond het paleis zie ook hoe de pelgrims zich al biddend languit over de grond voortbewegen. Plankjes onder de handen en kussentjes voor de kniën.

Geplaatst door Jan Van Acker 20:25 Gearchiveerd in China Tagged lhasa Reacties (0)

14/04/2014 De trein naar Lhasa

Gebrek aan zuurstof

Het bijhouden van onze weblog gaat zeer moeizaam. We hebben er haast geen tijd voor en de WiFi mogelijkheden zijn beperkt. Van daar dat we weinig of geen reactie kunnen geven op jullie commentaar. We zullen al blij zijn als we kunnen opsommen wat we chronologisch gedaan hebben.

De Tein
De controles (paspoorten tickets,bagage) zijn scherp. Je komt de trein niet zo maar in of uit. we zullen hier24u tussen de Chinezen vertoeven, weinig blanken. We zitten her en der verspreid in 2 wagons wat niet bij iedereen in de smaak valt.
De trein (Bombardier) wordt aanvankelijk door 2 elektrische locomotieven getrokken. Van zodra we de laagvlakte verlaten worden dat diesels. De trein rijdt constant aan een gezapig tempo (moeilijk te schatten, ik denk rond de 60km/h) door steppe gebied. Op de achtergrond gebergtes met besneeuwde toppen.
In twee etappes bereiken komen we boven de 5000m. In de trein hangt een luchtdrukmeter. Op het hoogste punt duidde die 500mbar aan (op zeeniveau is dat 1013mbar). Net zoals bij een vliegtuig wordt de luchtdruk binnen enigszins op peil gehouden en wordt zuurstof toegevoegd. Indien gewenst kan je eenvoudig rechtstreeks zuurstof in je neusgaten spuiten (2 plastic darmpjes die je via een stekkertje inplugt). Ik heb dat toegepast om van die vervelende hoogte misselijkheid af te geraken. De Chinezen hadden andere wondermiddeltjes die eveneens zeer effectief waren (gebaseerd op kruiden). Er werd namelijk heel wat kennis en tips uitgewisseld. Chris heeft haar Phrase boek al veel kunnen gebruiken.
Opvallend was ook dat mooie meer op die hoogte. De Chinezen beweren dat dit het hoogst gelegen meer ter wereld is. Ik heb op school geleerd dat dat het Titicacameer is.
Na 24u treinreizen komen we aan in Lhasa dat op een hoogte van 3000m ligt. Lhasa met de bruchte tempel ligt op een volledig vlak plateau omgeven door kale bergketens.

Verslag van Chris
14/4 De trein loopt over het spoor dat in 2006 werd voltooid en loopt langs groene grasvlakten en over besneeude passen en bereikt op sommige plaatsen een hoogte van meer dan 5000 meter. Het is een rechtreekse verbinding van Xining en Lhasa met op 4737 m. hoogte een stopplaats waar de passagiers even mogen uitstappen. De mindere zuurstof op die hoogte had ik wel een beetje onderschat. Ik wou nog vlug op een drafje een fotootje nemen van het bord met de hoogteaanduiding maar na vier flinke passen begon ik te zwijmelen. De treinreis naar Lhasa duurt 24 uur en we zijn rond 20u aangekomen. We werden opgehaald en voor we naar ons hotel gebracht werden kregen we nog een rondritje langs het Potalapaleis.

Geplaatst door Jan Van Acker 18:53 Gearchiveerd in China Tagged lhasa trein Reacties (2)

(Berichten 16 - 20 uit 27) « Pagina 1 2 3 [4] 5 6 »